Friday, September 17, 2010

Strategi perkasa vokasional & teknikal

ARKIB : 06/09/2010 (Utusan Malaysia)

6 strategi perkasa vokasional, teknikal

BAHAGIAN Pendidikan Teknik dan Vokasional menggariskan enam strategi - serta beberapa pendekatan pengurusan terkini - untuk memperkasa pendidikan vokasional dan teknikal.

Enam strategi itu ialah:

  1. Mempertingkatkan kualiti pengurusan vokasional dan teknik.
  2. Memperkasakan kurikulum vokasional dan teknik.
  3. Meningkatkan hubungan industri dan badan profesional.
  4. Memperkasa keusahawanan di sekolah (school enterprise).
  5. Memantapkan jalinan hubungan dengan IPTA/IPTS dan agensi latihan awam dan swasta.
  6. Perancangan komunikasi - Mengubah minda masyarakat ke arah menjadikan program vokasional dan teknikal sebagai pilihan utama pendidikan.

Sementara konsep 5S adalah antara pendekatan pengurusan yang dicadangkan. Program 5S ialah sisih (seiri), susun dalam turutan (seiton), sapu (seiso), seragam (seiketsu) dan sentiasa amal (shitsuke).


Sistem Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional (TEVT)
di Jerman: Peningkatan kemahiran tenaga kerja di negara
ekonomi terbesar di Eropah

Sistem TEVT dianggap satu daripada kekuatan utama sistem pendidikan di Jerman yang mana sebanyak 60-70% daripada pelajar (lebih daripada 1.6 juta) memasuki sekolah vokasional. Latihan ini menyediakan banyak program latihan merangkumi hampir 340 pekerjaan dan sangat popular dalam kalangan lepasan sekolah di Jerman. Sistem latihan ini sangat berjaya dengan kadar pengangguran siswazah dalam tempoh setahun selepas tamat pengajian adalah rendah, iaitu 3%.

Pendidikan vokasional yang paling banyak dilaksanakan adalah sistem latihan perantisan. Perantis dilatih oleh majikan dalam bidang pekerjaan yang akan diceburi (3-4 hari seminggu) dan mendapat pendidikan teori di sekolah vokasional (1-2 hari seminggu). Di samping memperoleh kelayakan yang diiktiraf (sijil dikeluarkan oleh dewan perniagaan) apabila tamat pengajian, perantis juga mendapat gaji daripada majikan. Melalui sistem ini, pelajar terlibat dalam pekerjaan bergaji dan menerima latihan yang diiktiraf selaras dengan keperluan pasaran pekerjaan. Peratus pekerja tidak mahir dan pengganguran dalam kalangan belia di Jerman adalah rendah.

Sektor swasta (menyediakan lebih kurang 80% pembiayaan) dan sektor awam terlibat dalam pembiayaan dan penyampaian TEVT. Di samping penyediaan dan pembiayaan latihan, sektor swasta terlibat dalam penambahbaikan kurikulum latihan, pindaan peraturan latihan, khidmat nasihat dan penyeliaan latihan serta urusan pentadbiran peperiksaan. Pada masa yang sama, kerajaan terlibat dalam menggubal peraturan latihan, menetapkan kurikulum dan membiayai tenaga pengajar di sekolah vokasional. Kerajaan juga memainkan peranan yang sangat aktif dalam penyelarasan penawaran dan bilangan tempat TEVT.

No comments: